Malapascua – Baybay

Sa, vi har lamnat Malapascua. Vilken fin o, sa orord, sa tyst och sa lugn, med jattetrevliga manniskor och jattefin dykning. 6:30 i morse kilade vi ner till stranden med all var packning och fick komma pa en bat. Sa irriterande dock, for det var ingen som ville hjalpa till, jag menar, nar vi kom sa var alla sa hjalpsamma? Nu menar jag inte att de ska bara mina vaskor eller annat, det gor jag garna sjalv, men de kan val i alla fall saga var baten gar ifran, eller hur mycket det kostar? Na, inte alls… Suck!

Vi tog i alla fall bat till Maya, och vid den piren funderade vi pa om det gick en bat till Leyte, en granno. Efter mycket om och men sa fick vi antligen reda pa att det skulle ga en bat klockan 10:30. Att ga upp 6:30 var ju alltsa otroligt onodigt, men det kunde ingen saga igar nar vi fragade?

10:30 hoppar vi i alla fall pa en bat. En man kommer och sager att lilla baten som tar en till stora kostar 20 peso. Fine. Det ar ca 3,50 SEK. Men nar vi val kommer i baten sa borjar han lagga till pris – 20 php per vaska? Sa helt plotsligt skulle han ha 140 istallet for 40? Vi fick ner det till 80, so vi betalde 20 for vara vaskor, men bara betalade for en vaska var.

Vi ”fraktades” ut till en storre bat, dar det var tydligen helt upp till oss igen att losa alla problem. De ropade pa oss att skynda skynda skynda, javla brattom var det, men de vagrade saga vart vi skulle, vart vi kunde lagga packningen eller nagonting, bara skynda skynda skynda. Slutade med att packningen lag fram, vi satt i mitten, aptrangt. Inte fick du nagon plats for benen, bradan vi satt pa gungade och knakade (impad att den holl), ryggstodet (ryggbradan) var sa daligt placerad att det inte gick att luta sig bakat for man hade en kant rakt in i ryggen (ja, jag har faktiskt blamarken), det var otroligt kvavt och svettigt, fullt med smabarn och bakom oss sitter man och rapar? What the fuck? Hyfs??? Naaaae. Som tur var sa var jag helt slut over att bara sovit ett par timmar under natten, sa jag tvarslocknade pa baten. Sa tur, for den resan pa 2 timmar hade varit vedervardig.

Nar baten stannade igen sa hade vi ju inte den blekaste aning om var vi var (for ibland sa glommer manniskor tydligen bort att deras engelska ar perfekt?), sa vi star dar med allt varat bagage, och namnet pa staden vi ska till, som vi upprepar och upprepar. Till sist prutar vi ner ”taxipriset” och tva killar ska ta oss till bussen pa moppar. Hoppar pa med allt bagage, jag pa en moppe, Sara pa en annan.. Sara forsvinner, for vi hade lite segstart med manuella moppen, Kommer ner till en busstation i alla fall, och dar finns ingen Sara. Hennes chauffor kommer dock och ropar pa killen att han akt till fel station.. Sa kommer till stationen dar Sara ar.. Och dar gick bussen for en minut sen! Ingen fara, nasta gar … om tva timmar! Kom igen?!

Satt dar ca en timme, lite kortare tror jag, och under den tiden motte vi valdigt mycket folk – manga trevliga som berattade nar bussen gick och hur man tog sig fram, medan vissa killar ar lite val otrevliga med vad de vill. Tva killar kom i alla fall och undrade vart vi skulle och om de kunde hjalpa oss, men vi sa att vi sitter sa bra dar vi satt och spelade kort.. Nagon minut senare kom de dock tillbaka, och det anda jag horde dem saga var ”bus” sa jag kastade mig ut pa gatan och i sista sekund sag chaufforen mig och tvarbromsade bussen, haha! Sa javla snygg turiststil. I alla fall sa var det plotsligt en buss dar som skulle at ratt hall, sa vi hoppade pa den 🙂 Tva timmar tog det ungefar till Ormoc, en stor stad dar allt var jakligt stressigt pa terminalen. Skoj ocksa att bussarna till Sogod hade slutat ga for flera timmar sen. Hur gor vi da da? Jo, vi hoppar pa en buss till Baybay. Lite rolig konversation blev det nar killarna pa busstationen forklade for oss…

”You go Baybay!” (uttalas bye bye – hej da)
”But which town?”
”Baybay!”
”Yes, we are leaving, but please just tell us which town to go to?”
”Baybay, town is called Baybay!”
”Ooooh!”

I alla fall hoppade vi pa en buss till Baybay, kom dit och dar gick det ju inte heller nagra bussar till Sogod. Men val framme sa gav vi upp, checkade in pa Asia Novotel med varmdusch och aircon, och bussen skaaaa ga klockan 4:30 i morgon bitti men vettefan om jag tror pa det… Ska upp och kika och hoppas pa det basta i alla fall!

untitled

Lämna en kommentar