Malapascua, fullt av hajar!

Nar det stod pa internet att Filippinerna kryllar av hajar sa skojade de inte. For det gor det faktiskt. Bara idag har jag sett 6-7 stycken, under ett dyk. De flesta av dem var thresher sharks, men det fanns aven whitetip sharks. Vi borjade alltsa morgonen klockan 4:15 (yeeeey!) och akte ut till Monad dar det ska finnas thresher sharks. Forsta hajen sag vi 3 minuter in i dyket, inte illa pinkat alls. Vi simmade runt en stund for att se fler, och dar var de, dok upp mitt ur det bla och simmade forbi sa lugnt och stillsamt. Sa haftigt att se! Sa sma de ar, och skygga varelser, men kommer, de gor de, nyfikna som hajar ar. Rockor fanns det ocksa, devilrays som flog forbi helt tyst och obekymrat. Garna for mig!!

Ikvall ar det nattdyk som galler, ar riktigt taggad infor det, ska bli valdigt kul att se Filippinerna under ytan aven pa kvallen, det ar sa manga djur i allmanhet som ar vakna pa natterna sa det ska bli kul att se hur det ar har. Hoppas pa en blackfisk!!!

For i ovrigt finns det inte mycket att klaga pa, Filippinerna ar ratt sa fantastiskt faktiskt. Manniskorna har ar sa otroligt valkomnande och trevliga, alla locals halsar glatt nar man gar forbi och alla ar trevliga och hjalpsamma. Priserna ar overenskomliga – typ ca 1,75kr for en burk coca-cola. (va?) Dricker man rom och cola sa blir det billigare ju mer rom man har, for rommen ar billigare an colan. (va?) Det vill saga sa kostar en triple rum with coke ca 7 kr. En dyrare middag kan man fa for ca 50 kronor, de billigare kostar ca 15kr. Och de billigare ar fortfarande en hel maltid inklusive dricka. Till lunch idag till exempel sa hade jag fried rice med kyckling, coca-cola och en flaska vatten, och jag betalade 17kr. Lite prisskillnad mot hemma?

For i ovrigt har jag borjat gora en plaaaan. Man ska alltid ha en plaaaan, det sager min mor. Just nu tittar jag pa Hawaii, blir mer och mer sugen pa det ju mer jag tittar. Fast Afrika verkar ocksa bloody awesome, men ska jag resa sjalv aker jag nog hellre till Hawaii. Dyrt dock (nu jamfor jag ju med Filippinerna dock, heh), men jobbar man pa ordentligt under sommaren sa kanske jag kan losa aven min nasta dyksemester. For stanna hemma i Sverige har jag inga storre planer pa faktiskt.

Okej, det borjar bli dags att stanga ner har och ga och nattdyka, woho!

Lämna en kommentar